woensdag

Freez

Iedereen die met de motor rijdt, die heeft ze al eens bewust of onbewust ervaren, gevoeld, door zich voelen razen. De ene keer met een kloppend hart en de ‘shit shit shit’ gedachte, de andere keer met de pfffff hier heb ik geluk gehad gevoelens. Maar overkomen doen ze je!

Ja hier mag je gerust eerlijk zijn en toegeven dat het snelle rijden en het besturen van je vlugge bike nu en dan angstgevoelens naar boven brengt. Gedachten over grip verliezen, onderuit gaan zijn maar enkele ‘thoughts’ die een OR in werking zetten, met alle gevolgen vandien. Of je nu een ‘verske’ bent op een pas blinkend nieuw machientje of een doorwinterde motar met al heel wat kilometers, je doet er goed aan af en toe eens stil te staan bij de onaangename verrassing dat een Overlevingsreflex(=OR) kan veroorzaken.

Wie zijn ze, waar komen ze vandaan en wat doen ze met ons en misschien wel het belangrijkste van al wat kunnen we er aan doen?

Ze treden automatisch in, omdat zij hun oorsprong vinden bij een bron die wij NIET BEWUST gadeslaan. Zijn reeds aanwezig van in het prille begin en zijn eerder aangeboren ‘veiligheden’. Wat ze met ons doen? Ze vormen vaak een barrière om welk doel dan ook te bereiken, om maar te zwijgen over het feit dat ze onbetrouwbaar zijn, helaas altijd verkeerd uitpakken en ze vergallen het rijplezier en leiden in de ergste gevallen tot een crash. En last but not least, wat kunnen we er aan doen?

Allereerst, beginnen met de zeven OR’s te overlopen!
Hier komen ze…

1. OR1: GAS DICHT
2. OR2: VERKRAMPEN AAN DE STUURHELFTEN
3. OR3: HET JAGEN MET EEN VERNAUWDE BLIK
4. OR4: GEFIXEERDE AANDACHT (OP IETS)
5. OR5: HET STUREN IN DE RICHTING VAN DE GEFIXEERDE AANDACHT
6. OR6: NIET STUREN (BEVRIEZEN) OF ONVOLDOENDE STUREN
7. OR7: REMFOUTEN (ZOWEL TEVEEL ALS TE WEINIG REMMEN)



Als je weet dat een motorfiets vandaag de dag ontworpen is om een zo stabiel als mogelijk rijgedrag na te leven kunnen we er van uitgaan dat eens we een bocht ingestuurd hebben en er voor gezorgd hebben om een 40 /60 gewichtsverdeling op voor en achterwiel te behouden we eigenlijk niets meer mogen doen, maw, alles wat we extra doen zou datgenen waarvoor de moto ontworpen is precies teniet doen. En dat is precies wat onze OR's doen. We kunnen dus stellen dat deze or's echte vijanden vormen voor de motorijders en één voor één, een groot stuk het rijgenot kunnen vergallen.


Is het dan niet eens nuttig deze 7 OR's eens van korter bij te bekijken en te ontleden, hun oorsprog en gevolg te onderzoeken?

Indien je meer wil weten over OR's of vragen hebt, laat het ons dan weten en we diepen dit thema verder uit of je kan het ook zelf uitdiepen in 'Twist of the Wrist'.

Groeten D'Artagnan en de Bosnimf


Bron: Twist of the Wrist I en Twist of the Wrist II - Motorrijtechniek als Wetenschap door Keith Code, vertaald door DikeRaider.

Verantwoording bij de bronvermelding en vertaling.
We willen hierbij er nadrukkelijk op wijzen dat de ideeën en beginselen van Motorrijtechniek als Wetenschap niet van ons afkomstig zijn.
Deze kennis danken wij aan de bronnen die hierboven vermeld worden.


Geen opmerkingen: